Download “De 7 wetten van leiderschap voor CEO's”
Lees meer
De 7 wetten van leiderschap voor CEO's

 

Deze gratis gids is een begin om jou te helpen juist die beslissingen te nemen die de grootste impact op het bedrijf hebben.

Vul hieronder jouw gegevens in, dan sturen we je de gids meteen toe! 

 

6 succesfactoren die een CEO mag verwachten van zijn directieteam

Het is overduidelijk wanneer een directieteam goed samenwerkt: ze hebben dezelfde leiderschapsverwachtingen, er is geen sprake van silo's, geen landje-pik-gedrag, geen slechte communicatie en geen onzin-projecten. Het team heeft volledige afstemming als het gaat over de missie, visie, de zingeving en de doelen van het bedrijf. Er wordt open gesproken over mislukkingen en er is een drive om samen te werken om tegenslagen te overwinnen.

Het creëren van een succesvol directieteam is niet eenvoudig en kost tijd. Mijn ervaring is dat goed presterende executive teams de volgende 6 kenmerken en gedragingen delen:

1. De neuzen dezelfde kant op

De rol van de CEO is om de missie, visie en het hogere doel (de zingeving) van de organisatie te verwoorden. De elementen zorgen voor de ‘Noorderster’ van het bedrijf en sturen beslissingen rondom doelen en de globale strategie.

Die visie zal echter nergens toe leiden tenzij het directieteam ze tot leven laat komen en ze gebruikt als leidraad voor hun initiatieven. Topteams stemmen dan ook  leiderschapsverwachtingen hierop af en houden elkaar daaraan verantwoordelijk.

Ze geven prioriteit aan zaken die helpen de duidelijke, gedeelde doelen te bereiken en verwerpen storende projecten die niet in dezelfde lijn liggen. Een directieteam wordt ineffectief als elk lid zich vooral zorgen maakt over het succes van zijn/haar afdeling in plaats van samen te werken om de bedrijfsdoelen te bereiken. Een doelgerichte cultuur inspireert medewerkers om samen te werken om de hogere visie te bereiken.

2. Toegewijd aan de klant in plaats de concurrent

Hoewel het altijd belangrijk is om te weten wat de concurrent doet en waar deze goed in is, kijken de beste directieteams vooral hoe ze waarde kunnen toevoegen voor (potentiële) klanten en blijven ze altijd nieuwsgierig naar wat de klant nou echt bezig houdt. Wat wil de klant oplossen, bereiken of vermijden en hoe kan jouw bedrijf daaraan bijdragen?

Zorg er dus voor dat jouw directieteam regelmatig contact legt met klanten, dat ze naar de feedback luisteren en consequent zoeken naar meer manieren om waarde toe te voegen. Door nauw contact met klanten en het luisteren naar de feedback, kunnen directieteams zichzelf en de organisatie aanpassen om aan de snel veranderende klantbehoeften te voldoen. Klanten belonen bedrijven met hun loyaliteit als ze wendbaar genoeg zijn om hun veranderende behoeften te begrijpen en in staat zijn om nieuwe oplossingen aan te bieden die daarop aansluiten.

 

3. Toewijding aan verbetering

De pandemie heeft een aantal verbazingwekkende voorbeelden opgeleverd van leidinggevenden, die vastbesloten waren hun ingeslagen pad niet te verlaten, wat er ook gebeurde. En dat terwijl de wereld om hen heen absoluut veranderd was! Veerkracht is een eigenschap die van essentieel nut was en zal blijven.

Top directieteams zijn daarom veerkrachtig en gaan elk obstakel aan. Wanneer de resultaten achterblijven, kijken sterke directieteams eerst naar wat zij anders hadden kunnen doen, dan naar de toekomst wat ze anders gaan doen en zetten dit in gang. Een directieteam dat altijd streeft naar verbetering is een sterk voorbeeld voor het hele bedrijf.

Verbetering gaat hand in hand met verantwoording, want zonder verantwoording is er geen fundament om op voort te bouwen. Topteams leggen verantwoording naar elkaar en de organisatie af en draaien niet om fouten heen om ego's te beschermen.

 

4. Geef prioriteit aan integriteit en vertrouwen

Integriteit en vertrouwen staan bovenaan de lijst van leiderschapsverwachtingen van succesvolle leiderschapsteams. Top-presterende leiders zijn trouw aan de kernwaarden van het bedrijf, zélfs als het niet uitkomt. Collega's en klanten letten nauwgezet op of het leiderschapsteams hun beloftes nakomen, vooral in moeilijke tijden. Een cultuur van transparantie en eerlijkheid creëert een omgeving van vertrouwen waar werknemers goed gedijen.

 

5. Stimuleer cross-functionele samenwerking

Goede leiders stellen vragen en zijn bereid om van anderen te leren. Ze werken multifunctioneel samen en brengen mensen uit het hele bedrijf bij elkaar op één lijn en werken aan gezamenlijke doelen. Ze luisteren om te begrijpen in plaats van het gelijk van hun eigen overtuigingen te halen.

Deze leidinggevenden schuwen kritiek niet. Ze zorgen dat er ruimte is voor constructieve feedback en bestrijden vooroordelen, waarbij ze leren door vanuit verschillende perspectieven te kijken naar een situatie in plaats van alleen hun eigen overtuiging te volgen.

 

6. Communiceer met respect

De beste leiderschapsteams communiceren consistent. Ze laten het niet aan het toeval over, waardoor zij herstellen van moeilijke tijden en meningsverschillen overwinnen.

Belangrijke zaken blijven niet onuitgesproken. Directieteamleden vertellen de CEO, collega’s en medewerkers onomwonden maar respectvol hoe zij over zaken denken en voelen. Ze zijn duidelijk en direct, zonder grof of vernederend te zijn. Door dit te doen geven zij anderen ook de kans om vrijuit te praten, wat innovatie en creativiteit van medewerkers op alle niveaus stimuleert.

De verwachtingen van een CEO over het directieteam zijn eenvoudig samen te vatten:

ik geef het goede voorbeeld en dat zou jij ook moeten doen. Wanneer CEO's het goede voorbeeld geven en dit ook van hun team verwachten, bouwen ze aan een eerlijk, doelgericht team dat communiceert, luistert, samenwerkt en zich sterk inzet voor de klant. Dit straalt door naar iedere medewerker. Het is aanstekelijk en een winnende formule voor elk bedrijf.

Auteur:
René Wientjens
  • Delen:

Na jarenlang management- en leiderschapsposities te hebben vervuld heeft René in 2017 Vistage Benelux B.V. opgericht. Als Chief Executive Officer is het zijn levensmissie om mensen met elkaar te verbinden, hen betere beslissingen te laten nemen en in actie te laten komen. Mensen omschrijven René als: inspirator, inlevend, pragmatisch, ambitieus met een goede combinatie tussen hard en zacht.

Klaar voor succes op een heel nieuw niveau?

Ontdek waarom onze leden vertrouwen op hun peeradviesgroup bij het nemen van belangrijke beslissingen, het onder ogen zien van hun uitdagingen en het verkennen van hun grootste kansen.

Lees meer

Ontdek meer