Emoji’s in het zakelijke verkeer
11 augustus 2022 |
Kortgeleden overkwam mij iets, wat ik niet had zien aankomen maar wat een behoorlijk effect had op hoe ik kijk naar de wijze waarop ik communiceer met mijn omgeving.
Wat me overkwam is het volgende: in een zakelijk WhatsApp bericht stuurde ik een emoji. Die emoji welke ik (letterlijk en figuurlijk) met een knipoog bedoelde, kwam totaal anders over bij degene die de emoji ontving. Mijn intentie was om iemand met een knipoog een positief bedoeld compliment te geven, maar de boodschap werd totaal anders geïnterpreteerd. Ik ontving vervolgens geen reactie op mijn bericht en ging ervan uit dat de boodschap zo positief overgekomen was als ik hem bedoeld had.
Helaas bleek dit niet het geval, met als gevolg dat de communicatie tussen mij en de ander verstoord raakte. Wat vervolgens ook onze zakelijke relatie beïnvloedde. Ik voelde dat er iets mis was, maar kon de vinger niet op de zere plek leggen. Ook navraag bij de ander zorgde niet voor opheldering. Ik ging er daarom (onterecht) vanuit dat de tijdelijke communicatiestoornis niet door mij veroorzaakt was, maar op een ander vlak lag, waar ik geen invloed op had. Gelukkig kwam de ander zelf bij mij terug om aan te geven wat de emoji had bewerkstelligd. Dat maakte dat we er over konden praten en het issue konden oplossen.
In mijn privé appjes en mails gebruik ik regelmatig emoji’s, omdat ze me helpen mijn emotionele staat over te brengen. Op het moment dat die niet goed overkomen, krijg ik daar vaak direct feedback over en kan ik uitleggen waarom ik een bepaalde emotie gebruikt heb en welke intentie ik ermee had. Daarmee is het vaak opgelost. Dit ligt anders in het zakelijke verkeer, realiseer ik me nu.
De lessen die ik hieruit geleerd heb zijn:
Intentie =/= interpretatie
Mijn intentie waarmee ik de emoji gebruikte kwam helemaal niet over bij de ander. Dat ik daarmee de ander gekwetst had, was zeker niet mijn intentie.
Wees voorzichtig met emoji’s in zakelijke communicatie
Het is niet handig om emoji’s in zakelijke berichten te gebruiken. In persoonlijke communicatie is het al lastig om emoji’s te laten spreken voor wat je bedoelt. Iemand in de privésfeer aanspreken is een stuk makkelijker dan in een zakelijk context. Dus ik doe het niet meer.
Je intuïtie bedriegt je nooit
Je onderbuik gevoel is altijd juist, handel daarnaar, niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. Als ik mijn gevoel gevolgd had, had ik minder snel opgegeven om bij de ander te achterhalen of ik iets verkeerd gedaan had.
Gerelateerde inzichten & artikelen
17 april 2024 |
Als CEO sta je aan het roer van je organisatie, met de taak om richting te geven, te inspireren, en je bedrijf door de woelige wateren van de hedendaagse markt te loodsen. Ondanks de beste intenties kunnen CEO's echter fouten maken die de groei,
13 april 2024 |
In een tijdperk waarin de arbeidsmarkt voortdurend verandert en de concurrentie om talent heviger is dan ooit, is het behouden van medewerkerstevredenheid en -betrokkenheid cruciaal voor elk bedrijf. CEO's spelen een sleutelrol in het creëren van een cultuur waarin medewerkers zich gewaardeerd, gemotiveerd en
5 april 2024 |
In de snelle en veeleisende wereld van bedrijfsvoering staan executives vaak onder immense druk. Van het nemen van kritieke beslissingen tot het beheren van complexe organisatorische dynamieken, de uitdagingen zijn talrijk en het potentieel voor stress is significant. Hoewel een bepaald niveau van stress