Download “De 7 wetten van leiderschap voor CEO's”
Lees meer
De 7 wetten van leiderschap voor CEO's

 

Deze gratis gids is een begin om jou te helpen juist die beslissingen te nemen die de grootste impact op het bedrijf hebben.

Vul hieronder jouw gegevens in, dan sturen we je de gids meteen toe! 

 

Hoe je anderen een goed gevoel over zichzelf kunt geven

We bevinden ons in een tijd waarin veel mensen het moeilijk hebben. Moeilijk omdat ze hun baan verliezen of omdat de dagelijkse structuur (houvast) zo erg is veranderd.

Ook zie ik om me heen mensen die twijfelen. Twijfel over zichzelf en wat zij toevoegen aan het bedrijf waarvoor zij werken. Dit komt door het ontbreken van écht contact met collega’s. Daar kun je als leidinggevende wat aan doen. Jij kunt niet de onzekere tijden wegnemen, maar je kunt op een relatief eenvoudige manier ervoor zorgen dat mensen een goed gevoel over zichzelf krijgen.

 

Drie manieren om mensen een goed gevoel over zichzelf te geven

1. Stel vragen

2. Vraag om hulp

3. Benadruk hun sterke punten

Vragen stellen

Als je een medewerker spreekt en je ziet of weet dat hij/zij een lastige tijd doormaakt, verval dan niet in de valkuil door ze opbeurend toe te spreken, maar verdiep je in hun situatie door vragen te stellen. Ga hierin verder dan alleen de huidige situatie, vraag ook bewust naar de toekomst. Dan Sullivan’s vraag kan hierbij helpen en zet mensen vaak aan tot constructieve acties. “Wat moet er in drie jaar veranderen zodat jij zowel professioneel en persoonlijk goed in je vel zit?”

 

Vraag om hulp

Geef je medewerker het gevoel dat hij belangrijk is voor jou en dat hij een rol speelt in je bedrijf. Vraag om hulp bij jouw probleem. Mensen voelen zich hierdoor behulpzaam. Hoe duidelijker jij om hulp vraagt, des te beter de ander zich voelt doordat hij kan bijdragen aan de oplossing.

Laat mensen je veranderen, laat ze je helpen. Eén van de grootste geschenken die je jouw medewerkers kunt geven, is niet alleen oprecht open te staan voor de hulp die ze kunnen bieden, maar vooral door hulp aan ze te vragen. Gevraagd worden om hulp is een groot compliment.

 

Zet de kwaliteiten van medewerkers in het zonnetje

Ten derde, zet de kwaliteiten van jouw mensen in de spotlight. Als je iemands kracht onderdeel kunt laten zijn van hoe zij jou helpen, dan laat je op dat moment iemand écht ervaren dat ze van betekenis voor jou zijn.

 

Samenvattend

Niets is makkelijker voor mij (en velen met mij) om anderen mijn hulp aan te bieden, om mijn wijsheid naar anderen te duwen. Draai dit eens om. Stel oprechte vragen, vraag om hulp en belicht hun sterke punten. Dan zet je iemand in zijn kracht.

 

Laat de sterke punten van jouw mensen bijdragen aan het bereiken van zaken die voor jou belangrijk zijn. Probeer het eens, je zult zien dat je met deze drie onderdelen mensen een goed gevoel over zichzelf kunt geven, los van de vreemde tijden waarin we leven.

 

Auteur:
René Wientjens
  • Delen:

Na jarenlang management- en leiderschapsposities te hebben vervuld heeft René in 2017 Vistage Benelux B.V. opgericht. Als Chief Executive Officer is het zijn levensmissie om mensen met elkaar te verbinden, hen betere beslissingen te laten nemen en in actie te laten komen. Mensen omschrijven René als: inspirator, inlevend, pragmatisch, ambitieus met een goede combinatie tussen hard en zacht.

Klaar voor succes op een heel nieuw niveau?

Ontdek waarom onze leden vertrouwen op hun peeradviesgroup bij het nemen van belangrijke beslissingen, het onder ogen zien van hun uitdagingen en het verkennen van hun grootste kansen.

Lees meer

Ontdek meer