Download “De 7 wetten van leiderschap voor CEO's”
Lees meer
De 7 wetten van leiderschap voor CEO's

 

Deze gratis gids is een begin om jou te helpen juist die beslissingen te nemen die de grootste impact op het bedrijf hebben.

Vul hieronder jouw gegevens in, dan sturen we je de gids meteen toe! 

 

Work-life balans

3 tekenen van een burn-out als gevolg van thuiswerken en hoe je deze als leider herkent bij jezelf en je mensen

Hoewel thuiswerken duidelijke voordelen heeft (denk alleen al aan het ontbreken van woon-werkverkeer), kunnen veel werknemers last hebben van een burn-out door thuiswerken. Thuiswerken heeft er namelijk toe geleid dat mensen langer werken en niet de juiste grenzen stellen. Dit resulteert in werkdagen die geen duidelijk begin of einde hebben. Om jezelf en jouw mensen niet te verliezen aan een burn-out is het belangrijk om de tekenen van een burn-out te herkennen. Dit geldt zowel voor je mensen die thuiswerken, als diegenen die op kantoor aanwezig zijn, aangezien werkstress en vermoeidheid individuen op verschillende manieren kan treffen.

Cheryl Marks Young, Vistage Chair en executive coach, bespreekt hoe leiders deze moeilijke tijden kunnen erkennen terwijl ze voor hun teams - en voor zichzelf - zorgen.

Wat is een burn-out?

Een burn-out is een toestand van uitputting die verband houdt met werkgerelateerde stress, die kan leiden tot niet meer weggaande vermoeidheid, lusteloosheid, prikkelbaarheid, woede of verdriet. Als dat klinkt als een depressie, komt dat volgens onderzoekers omdat een burn-out en een depressie dicht tegen elkaar aan liggen.

Sommige mensen uiten een burn-out door buitensporig gedrag, zoals te veel eten, gebruik van alcohol en andere middelen of zelfs overmatig sporten. Hun uiterlijk of de toon van hun gesprekken kan veranderen. Dit zijn slechts enkele kenmerken waarop een burn-out zich kan manifesteren door lichamelijke en geestelijke gezondheidssymptomen. Over het algemeen vindt iemand met een burn-out het een flinke uitdaging om de dagelijkse taken van het leven uit te voeren. Dit herkende ik ook in de tijd dat ik veel op mijn bord had liggen: alle taken kostten me energie en het liefst stelde ik ze steeds maar uit. Ook had ik een vrij kort lontje naar mijn gezinsleden, vrienden en familie.

De Mayo Clinic ziet de volgende signalen als tekenen van een werk-gerelateerde burn-out:

  1. Je voelt je zowel fysiek als emotioneel uitgeput
  2. Je hebt een gebrek aan interesse in werk en heel weinig energie om productief te zijn
  3. Je bent niet meer tevreden met jouw prestaties

Kan ik een burn-out krijgen als ik vanuit huis werk?

Volgens onderzoek van Monster.com ondervindt ongeveer 69% van de werknemers symptomen van burn-out tijdens het thuiswerken. Mensen gaan later naar bed, sturen meer e-mails, hebben meer vergaderingen en ‘rennen’ zich rot tussen thuiswerken en hun privé situatie. Daarnaast voelen ze zich geïsoleerd en verdoofd omdat het sociale gedeelte van het werk ontbreekt. De kracht van samenwerken ligt voor een deel in de toevallige ontmoetingen (bv koffie moment) en zorgen voor creatieve afleiding. Aspecten die juist tijdens het thuiswerken ontbreken.

Young zegt hierover: "Nu we denken dat we zonder onderbrekingen kunnen werken, vergeten we onszelf te onderbreken.”

Herken een burn-out bij jezelf

“Om een burn-out bij jezelf te erkennen, moet je echt ‘de stukjes uit elkaar halen’. Erken de uitputting of prikkelbaarheid zonder oordeel en onderzoek waardoor je je zo voelt”, zegt Young.

“Deze week werk ik bijvoorbeeld vanuit huis. Ik heb de kinderen op tijd laten inloggen op school. Mijn man werkt regelmatig vanuit huis. Ik heb meerdere werkprojecten, plus een familieproject. Ik voel me net een luchtverkeersleider. En ik mezelf maar afvragen waarom ik om half tien ’s ochtends zo moe ben?”, geeft Young als voorbeeld.  

Om tot de kern van de zaak te komen, deed Young iets dat ze andere leiders adviseert te doen. “Ik haalde een vel papier en een potlood tevoorschijn en tekende een cirkel voor alles waar ik tegelijkertijd aan werkte. In de cirkel schreef ik het onderwerp. Toen ik klaar was, keek ik naar al die cirkels en realiseerde me: oh, dat is wat er net is gebeurd”, zegt Young.

Young was in staat om sommige van die ‘cirkels’ aan anderen te delegeren, zodat de rest prioriteit kreeg.

"Dat bracht me ertoe om me te concentreren op de belangrijkste dingen die ik op dit moment moet doen", zegt ze.

Deze oefening van Young toepassend, realiseerde ik mij dat ik heel veel werk naar mij toetrok, wat ik normaal naar mijn collega’s delegeerde. Mijn gedachte ‘ik doe dit zelf wel even, ik heb toch tijd omdat ik thuis werk’ lag ten grondslag aan mijn uitputting. Uiteindelijk stond iedere klus mij tegen, zelfs degenen die ik altijd leuk vond om te doen.

Hoe herken je een burn-out bij je medewerkers?

Wil je een burn-out identificeren bij je teamleden? Vermijd dan te snel te oordelen en stel in plaats daarvan vragen die als doel hebben uit te vinden of de werknemer een burn-out ervaart als gevolg van overbelasting, de thuissituatie of iets anders.

“Het is vaak gemakkelijker om over iemand te oordelen dan echt aandacht te geven. Stel vragen als: Hoe plan jij je pauzes? Hoe zorg je voor jezelf? Wees bereid om vreemd gedrag niet als slecht gedrag te bestempelen, maar zorg voor menselijk contact. Stel de vraag: Hoe gaat het met jou? Leg dus de nadruk op de mens, niet op de taken die hij/zij uitvoert”, benadrukt Young.

Of een medewerker zich hiervoor openstelt of niet, het is altijd zinvol jouw team te herinneren aan de voordelen van een goede mentale gezondheid en middelen die zij in kunnen schakelen om dat te realiseren, in plaats van aan te modderen.

Vier tips om een burn-out te behandelen of te overwinnen

1. Zoek ondersteuning

Als jouw bedrijf een ondersteuningsprogramma voor werknemers aanbiedt, herinner jouw team er dan aan dat zij toegang hebben tot deze bron. Ondersteuning van collega's, vrienden, familie of een professionele therapeut kan werknemers helpen hun burn-out (sneller) te overwinnen.

2. Stel een werkdag in

Grenzen voor werktijd en persoonlijke tijd zijn belangrijk om een burn-out te voorkomen. Moedig je medewerkers aan om die grenzen ook duidelijk te stellen, zeker in de thuissituatie. Zorg voor een begin en een einde van de dag en houd hen daaraan.

3. Oefen elke dag hoe je stress kunt verminderen

Werknemers kunnen stress verminderen door (maaltijd)pauzes te nemen, regelmatig te strekken, naar muziek te luisteren, een stukje te wandelen of met collega's of vrienden te praten. “Maak elke dag tijd vrij om een ​​boek te lezen, een wandeling te maken en jezelf te focussen op je ademhaling", zegt Young.

4. Neem vakantie

Betaalde vakantiedagen zijn belangrijk voor het welzijn van werknemers. Wanneer mensen na hun vakantie weer aan het werk gaan, voelen ze zich vaak verfrist en hebben nieuwe energie. Moedig werknemers aan om hun vakantiedagen optimaal te gebruiken voor maximale rust- en ontspanningstijd, en dus helemaal weg van het werk.

Tot slot

Thuiswerken zorgt voor een verschuiving in de bedrijfscultuur die meer flexibiliteit mogelijk zal maken. Maar of medewerkers nu op afstand of op kantoor werken, burn-outs zijn altijd mogelijk.

Het is belangrijk voor CEO's om de tekenen van een burn-out door thuiswerken bij hun werknemers vroeg te herkennen, de mogelijkheid te bieden voor open gesprekken om de oorzaken aan te pakken en opties te bieden om het herstel van een werknemer te ondersteunen.

Let ook op je eigen energieniveau en wees bedacht op een mogelijke burn-out. Het meer tonen van kwetsbaarheid en empathie van leiders en teamleden maakt het mogelijk elkaar te helpen om een burn-out te voorkomen en te overwinnen.

Auteur:
René Wientjens
  • Delen:

Na jarenlang management- en leiderschapsposities te hebben vervuld heeft René in 2017 Vistage Benelux B.V. opgericht. Als Chief Executive Officer is het zijn levensmissie om mensen met elkaar te verbinden, hen betere beslissingen te laten nemen en in actie te laten komen. Mensen omschrijven René als: inspirator, inlevend, pragmatisch, ambitieus met een goede combinatie tussen hard en zacht.

Klaar voor succes op een heel nieuw niveau?

Ontdek waarom onze leden vertrouwen op hun peeradviesgroup bij het nemen van belangrijke beslissingen, het onder ogen zien van hun uitdagingen en het verkennen van hun grootste kansen.

Lees meer

Ontdek meer